Cykelstørrelse og -indstilling

Størrelse

På de fleste af vores cykler har vi vedlagt et dokument, der viser cykelrammens geometri og i mange tilfælde en anbefalet størrelse ud fra din kropshøjde. Denne anbefaling er en god rettesnor, da det er baseret på den aktuelle rammegeometri. Samme oplyste størrelse fra forskellige mærker og modeller kan være væsentligt anderledes, og selv om de er lige høje kan længden af over​​røret være meget forskellig.

 

Generelt er det dine personlige præferencer, der afgør, hvilken størrelse du bør vælge. Hvis du vælger en mindre størrelse vil opleve at få en adræt og manøvrerbar cykel, der er legende og sjov at køre på. Dette passer dem, der elsker hurtige manøvrer, tekniske passager og hurtige temposkift.

Hvis du vælger en større ramme vil du få en mere liggende siddestilling og en cykel, der er mere stabil og rolig ved høje hastigheder. Det passer bedst til dem, der ønsker stabilitet i nedkørsler i stedet for en mere nervøs og livlig cykel. Hvis du har en lang overkrop, kan du vælge at gå op en størrelse, hvis du har en kort overkrop, kan du vælge at gå ned.

Ved tout terrains modeller kan du se anbefalet størrelse i forhold til din kropshøjde og kørestil her:

http://www.tout-terrain/bikefitter

 

Når cyklen modtages

Hos The Way to Bike benytter vi udtrykkene 85% samlet og 98% samlet ved levering. Dette beskriver graden af hvor køreklar cyklen er når den modtages. Bremser og gear er altid forud-indstillet. 

Ved 85% samlet kan du forvente at skulle montere forhjul, pedaler og styr ved modtagelse.

Ved 98% samlet er det oftest kun styret der skal drejes på plads og strammes, og evt. pedaler der skal monteres. 

Vi har lavet nogle enkle videoer der viser hvordan det gøres. Er der tvivl, så er vi selvfølgelig til rådighed med råd og vejledning. 

 

Unboxing the OKO E-bike from Biomega.

Indstilling af cykel

Det er vigtigt, at din cykel er indstillet korrekt, så du får maksimal glæde af den og undgår skader. Anbefalingerne nedenfor er generelle. Mange finder ved trial and error andre indstillinger, der fungerer bedre, men disse anbefalinger fungerer godt for de fleste mennesker.

 

Sædehøjde

For at undgå knæproblemer er det vigtigt sadlen ikke er for høj. En høj saddel vil også give dig en mere liggende siddestilling. En tommelfinger regel er, at når du sidder på sadlen skal du være i stand til at sidde normalt, og komfortabelt (uden stræk) have hælen på pedalen, når pedalen er i klokken seks position. Hvis du kører med cykelsko og klikpedaler kan være en idé at have sadlen endda lidt lavere, så du får et mere jævnt rundt tråd.

 

Saddelvinkel og længde justering

Det er næsten lige så vigtig som saddelhøjde. For at få en optimal siddestilling kan sadlen justeres frem og tilbage og vinkles op og ned. Det gøres ved at løsne bolten(e) der findes under sadlen. Så kan du frit bevæge sadlen.

Når sadlen er justeret korrekt, bør du være i stand til at trække en lodret linje fra spidsen af ​​knæet og lige ned igennem pedalakslen når man sidder på cyklen med pedalerne i en vandret stilling. Du kan få nogen til at hjælpe dig med dette. Generelt anbefaler vi, at du har sadlen monteret vandret. Du kan eksperimentere med forskellige vinkler, men vandret sæde vil være bedst for de fleste mennesker.

Justering af styret

Hvor højt du vil have styret, og hvor langt du vil have det fra sadlen er en vane. Nogle mennesker kan lide en mere oprejst position, mens andre ønsker en mere liggende og aggressiv kropsholdning. Her må du næsten bare eksperimentere. Mellem gaffel og styr sidder der ofte "afstandsstykker", der kan flyttes til toppen af ​​styret for en mere aggressiv kropsholdning.

Gearskifter og bremsegreb

Det er vigtigt at flytte/vinkle bremsegreb og gearskifter, så de sidder og bidrager til en god ergonomi. Eksperimenter med at bevæge armene længere ind og ud, og vinkel mere eller mindre. Små ændringer her kan gøre en masse ved cykelglæden.