Tout Terrain cykler, integrerede cykellygter, cykelanhængere og lækre detaljer.

Generelt om tout terrain.

Tout Terrain laver solide kvalitetscykler til alle formål. Cyklerne er bygget i Europa, og som navnet antyder, kan de klare hårdt terræn.

Tout Terrain har vundet mange anerkendte priser for flere af deres cykler og meget af det udstyr de tilbyder. Tout terrain er kendetegnet ved en konstant innovativ tilgang til avanceret teknologi, mobilitets fokus og et dejligt rent og elegant design. Som de selv udtrykker det:

“We will continue to abide by the philosophy that Coco Chanel once so aptly articulated: «Fashion changes – style remains.» We will continue to invest our energy and effort into creating innovative, beautiful, timeless products that will guarantee you lots of cycling pleasure.

 Alle cycler fra tout terrain er custom built, og når du bestiller din nye tout terrain cykel hos The Way to Bike, får du en unik cykel, med det nyeste og mest innovative udstyr valgt ud fra dine behov og målrettet netop din cykelmodel. Du vælger selv stelfarve, og for at sikre den bedste holdbarhed mod elementerne, har tout terrain deres egen miljøvenlige 5-trins maleproces og powdercoating.

Tout terrain har et stort fokus på alt tilbehøret også, og dermed summen af cyklen. ”The whole is greater than its parts”. Rammen og gaflen er uden tvivl hjertet af cyklen og deres udformning er med til at sikre og målrette ”the riding experience”. Men tout terrain glemmer ikke at ”the riding experience” bygges op af alle cyklens komponenter.

Tout terrain er god til mere end urban modeller med remtræk. Skal du cykle jorden rundt eller måske ”bare” Bornholm, laver tout terrain uden tvivl de mest gennemførte ”Explorer”-løsninger. Ergonomien er i top, tilbehøret uundværligt og målrettet, som fx deres USB-power supply ”The Plug”, og kvaliteten mindsker risikoen for tekniske uheld på de lange turer. Kombineret med et Rohloff gearhub og Gates Carbon Drive remtræk, giver du uden tvivl dig selv den mest glædelige og bekymringsfrie oplevelsestur en cykel kan tilbyde.

Se fotoalbummet hos tout terrain for inspiration til din næste tur. Oplev tout terrain

tout terrain - remcykler - The Way to Bike

Udvalgte tout terrain cykler

Silkroad

tout terrain Silkroad Rohloff

Silkroad er tout terrains mest prisbelønnede turcykel. Det er af gode grunde den er opkaldt efter den kontinnentkrydsende handelskorridor Silkevejen. Tout terrain Silkroad har en ramme med integreret bagagebærer. Det giver den bedst mulige kombination af lav vægt og høj styrke; og den kan holde til dine tungt lastede cykeltasker.

Silkroad tilbydes tilbydes med internt gear Rohloff eller Shimano Alfine. Med Silkroad Xplore er det et 18 gears Pinion krankgear.

Silkroad Xplore

tout terrain Silkroad Xplore

Silkroad er designet til Rohloff og Shimano Alfine rear hubs. Men det er muligt at geare en cykel internt i kranken. Det gør tout terrain i deres Xplore og Xpress modeller. Det kræver en specialbygget ramme, så det kan ikke ændres, men hvorfor skulle det også det? Pinion krankgear er pragtfuldt. Det er smooth og holdbart. Du kan køre 1½ gang rundt om jorden med dit pinion gear inden det skal til service. Ramme geometrien i Silkroad Xplore er den samme som den almindelige Silkroad. Silkroad Xplore med 18 Pinion gear sælges med en Tout Terrain Blade SL gaffel. Denne kan kombineres med et ”direct contact” Son-dynamo nav, hvilket eliminerer behovet for at tilslutte og afmontere ledninger, når du installerer eller fjerner forhjulet.

Tanami Xplore

tout terrain Tanami Xplore

Tout terrain laver også en Tanami Xplore, som med 28” hjul og op til 2"dæk. Det sikrer god komfort og fremkommelighed i store størrelser. Derudover har den samme specs som en Silkroad.

Metropolitan

tout terrain Metropolitan Lady

Tout terrain Metropolitan rammen (her vist i damemodel) minder meget om Silkroad. Den er lidt tungere (knapt 200 g) men også billigere end Silkroad. Det er en ideel hverdagscykel til pendling.

I stedet for rustfrit stål indarbejdet i bagagebæreren og dropout anvendes Chromoly. Du får alligevel den samme høje kvalitets ramme med Metropolitan som med Silkroad. Du mister den tredje vandflaskeholder under skrårøret, da dette stel er designet til pendling. Geometrien er den samme som Silkroad. Metropolitan er designet til en vedligeholdelsesfri intern gearhub fra Shimano eller Rohloff (8, 11 eller 14 gear) – det er ideelt til byen.

Det var med Metropolitan tout terrain begyndte at fokusere på remtræk og fordelene herved, idet cyklen erstatter den tidligere Boulevard model der var designet til kæde. Remtrækket er lettere, vedligeholdelsesfrit og langt mere holdbart end kæden. Derfor er det nu standard på en decideret pendlercykel som denne Metropolitan – en solid hverdagscykel.

Her ser du en Metropolitan ramme. Bemærk at bagagebæreren mangler den nederste vandrette bjælke til placering af lastede cykeltasker. Det gør det billigere at bygge rammen og giver et lidt højere tyngdepunkt. For en pendler bør det ikke være et problem, i modsætning til den der cykler langtur hver dag.

Metropolitan har samme styrstop som Silkroad. Dette forhindrer styret i at dreje mere end 90 grader til siden, og beskytter lygten og alle kabler. Ligesom Silkroad, er Metropolitan sat op til skivebremser, enten mekanisk eller hydraulisk. Den er designet til 26 "hjul og store dæk. Rammen er designet til brug med dynamo lys drevet enten af ​​Schmidt SON28S, SONdelux Disc eller en Shimano Alfine navdynamo. Den integrerede bagagebærer er designet til intern kabelføring til en dynamodrevet baglygte ligesom på Silkroad. Og dynamoen fås med ”direct contact” , som eliminerer behovet for at tilslutte og afmontere ledninger til dynamo hubben, når du installerer eller fjerner forhjulet.

Dette er uden tvivl en pendlercykel til dem der ikke vil gå på kompromis. Vil du alligevel excellere, så køb Metropolitan Xplore med P1.9XR - 18 krankgear fra Pinion. Så er du helt sikker på at køre tusindvis af km uden nedbrud.

 

Chiyoda, The City, X-over, Via Veneto, Amber Road.

tout terrain Chiyoda citybike tout terrain The City citybike tout terrain X-over crosscykel tout terrain Via Veneto citybike tout terrain Amber Road

Mulighederne er utallige med tout terrain. Alle disse er pragtfulde og holdbare cykler er som Metropolitan udviklet til bykørsel. De har alle deres små tilpasninger der gør dem specifikt egnet til dine forhold – dit behov, terræn og temperament.

Tout terrain X-over er min personlige favorit. En helårscykel specifikt forberedt til den danske vinter i salt, regn og småsten, med beskyttet kabelføring og fx et driftsikkert og holdbart Shimano Alfine 11 gear hub kombineret med CDX remtræk fra Gates. Integreret gearskifte i bremsehåndtaget på racerstyret er standard. Ligesom den kommer med nubrede dæk til den terrænkørsel jeg elsker.   

 

5th Avenue, Grande Route, Panamericana.

tout terrain 5th Avenue tout terrain Grande Route tout terrain Panamericana

Du skal ikke nødvendigvis lade dig blænde af tout terrains prisbelønnede flagskib Silkroad, når du skal på langtur. Det er især indenfor touring kategorien at tout terrain er blevet berømt, og meget innovation foregår her, så der er helt sikkert også en model der passer til dig.

Tag fx 5th Avenue med tynde 28” hjul og en vægt på bare 12,5 kg med integreret rustfritstål bagagebærer. Selvfølgelig designet til en Shimano Alfine (8-11 gear) eller Rohloff (14 gear) indvendig gear hub og Gates Centertrack remtræk. 

Chiyoda eXpress, Metropolitan eXpress, Metropolitan Shopper eXpress, The City II eXpress, Via Veneto eXpress.

tout terrain Chiyoda eXpress tout terrain Metropolitan eXpress tout terrain Metropolitan Shopper eXpress tout terrain The City II eXpress tout terrain Via Veneto eXpress

eXpress er tout terrains silent e-drive el-cykel-serie. Det er med Go SwissDrive el-motor i baghjulsnavet kombineret med pinion krankgear og selvfølgelig Gates Carbon Drive.  

Kom forbi The Way to Bike i Sorø, hvis du vil se nærmere på den unikke kvalitet og dejlige detaljer inden du køber – vi har udvalgte modeller på lager.

 

Valg af Gear? Rohloff vs. Shimano Alfine

Hvilket gear passer dine behov? Det er ikke altid lige nemt at vælge gear til sin cykel. Det er ikke længe siden tre indvendige gear var standard på alle hverdagscykler i Danmark. I dag er billedet heldigvis blevet meget mere nuanceret og teknikken bedre.
På cykler med remtræk, er bæltet låst fast i sin opstrammede position, og det er derfor nødvendigt med indvendige gear – hvis du ønsker gear. Mange elsker det simple og lette ved en single speed, og de færre roterende dele i navet, gør at du oftest vinder, det du mangler i tophastighed, når du er på vej op. Single speed cykler er som skabt til det danske terræn.

Vil du have gear så er den bedste løsning uden tvivl Rohloff. Dette indvendige planetgearsystem har 14 gear og en gear range på hele 526%. Det svarer til 27 udvendige gear med tre front tandhjul og 9 rear tandhjul.

Rohloff hub

Rohloff hubben er som den eneste indvendige gearhub godkendt til Mountainbike kørsel. Der er et dejligt præcist og spændstigt skift mellem hvert gear, og hubben er forseglet med de roterende dele i oliebad.

Rohloff gearet overgås kun af Pinion krankgearet når det gælder service og levetid. Det anbefales at skifte olie i Rohloff gearet for hver 5-10.000 km, og det er en relativ simpel manøvre du kan klare selv.

Shimano Alfine er toppen indenfor Shimanos indvendige gearserie, og er et godt alternativ til dig der vil ofre lidt mindre på dit gear men fortsat vil have mindst muligt vedligehold og en høj gear range. Shimano tilbyder Alfine 8 og Alfine 11. Det er begge forseglede planetgear med en gear range på henholdsvis 409% og 307%. De er perfekte til bykørsel og som skabt til de bæltedrevne cykler. Min personlige erfaring med Alfine 11, er at det er ”højt nok”. Du kan opretholde et solidt tråd selv ved meget høj hastighed – det er ganske enkelt pragtfuldt.

Alfine 11 hub

Men behovet for gear og anvendelsen af gear er helt individuelt. Bl.a. derfor tilbyder vi hos The Way to Bike et bredt udvalg af cykler med forskellige gearhubs. På de fleste af vores modeller kan du endda vælge selv indenfor den enkelte cykelmodel. Det gælder bl.a. alle tout terrains modeller. Det kalder vi custommade.

Tout terrain har lavet en lille og lidt teknisk sammenligningspræsentation af Rohloff vs. Shimano Alfine 8 og 11. Du kan se den her.

Rohloff vs. Shimano Alfine

Som det fremgår, opnår Alfine 11 gearet ganske rigtigt det ”højeste” gear med en distance på mere end 8 m og en ratio på over 2. Rohloff har en generelt lavere gear ratio og mange lave gear mellem 0,25 – 0,5. Derefter en mere eksponentiel kurve mod de høje gear og en ratio omkring 1,5 på toppen. Rohloff opnår dog alligevel en god distance på næsten 8 m med tout terrains standard tandhjuls konfiguration og remtræk.
Så faktum er at Rohloff giver dig en større mulighed for at finde gearet der passer netop dit tråd og terræn. Du har de lave gear og et mindre interval mellem dem på vej mod toppen. En top der er omtrent som Shimano Alfine 11. Shimano Alfine 8 starter i samme niveau som Alfine 11, og har lidt større intervaller undervejs, men opnår ikke samme topdistance. Skal du køre hurtigt og bevare kadencen, skal du bruge Alfine 11 eller Rohloff. 

Alternativt kan du slippe for alle gear bekymringerne ved at finde den ratio der passer dig bedst og geare som single speed. Vi sælger også løse dele fra Gates Carbon Drive hos The Way to Bike, og hjælper dig gerne med at finde rem og tandhjul der passer. 

 

Beskrivelse af udvalgte tout terrain detaljer

Tout terrain er bygget på innovation, og de har nogle lækre detaljer på deres cykler. Nogle er standard og modelafhængig, andre er tilvalg.

 

Styr stop ” Ergo-Stop steering stop”

tout terrain Ergo Stop

Alle Tout Terrain stel kommer med "Styr Stop". Det er en lille stopklods der er loddet på hver side af kronrøret. På styrrøret sidder en ”stop klemme” der frit bevæger sig mellem de to yderpunkter. Det forhindrer styret i at dreje mere end halvfems grader i begge retninger, og beskytter rammen, lys og kabler mod skader.

 

The Plug

The Plug

”The Plug” konverterer AC strømmen fra dit dynamonav til DC, og sender det ud i en USB udgang. Du har dermed din egen 5V strømkilde og kan oplade alverdens små gadgets som fx Garmin GPS og Smartphone. ”The plug” er kendt for at levere stabil strøm selv ved lave hastigheder.

 

Integreret cykellygter

Tout terrain tilbyder nogle af markedets bedste cykellygter fabriksmonteret på deres cykler, og med integrerede Son dynamonav. Her vil jeg blot nævne to cykellygtemodeller; C-light og Supernova.

C-Light er en elegant integreret diode cykelbaglygte udviklet af Cinq. Et flot resultat af funktionelt og minimalistisk design. Den fungerer både som lygte og saddelpindsklemme og universel i forhold til cykelmodel og forlygtevalg. 

Cinq C-Light

En ny diffusionslinse giver et ensartet lysmønster fra de kraftige lysdioder. Indlejringen i saddelpindsklemmen giver et mere subtilt look. C-light har en 180 ° LED udstrålingsvinkel og dermed maksimal synlighed selv fra siden.

  •          Bygget i et robust aluminium.
  •          Parkeringslys.
  •          4 Super Bright lysdioder med diffusionsskærm
  •          32 mm saddelrørsdiameter med frontlås
  •          180 ° betragtningsvinkel

 De fire kraftige lysdioder giver maksimal opmærksomhed ved bykørsel, da C-Light er monteret på førerens niveau. Det øger sikkerheden for cyklisten gennem forbedret synlighed for andre trafikanter, både om dagen og om natten. Det anodiseret aluminiumshus holder til den hårdeste hverdagshåndtering og den fulde integration med cyklen reducerer risikoen for tyveri eller beskadigelse.

Supernova er et kvalitetsbrand i sig selv, og de producerer mange forskellige cykellygter – enkelte så kraftige at de ikke er godkendt til vejkørsel i Tyskland, fx Supernova Airstream international.

Supernova E3

Tout terrain benytter som standard Supernova E3, den er godkendt, og lyser op til 205 lumen; Allerede ved 8 km/t lyser den 60 lumen. Supernova E3 er tildelt mange design- og kvalitetspriser og er en fryd for øjet. Den er utrolig driftssikker og holdbart udført i aluminium og er derfor et hit blandt pendlere og andre der er afhængige af at se og blive set hver dag.

 

“SON direct contact”

SON Direct contact

Når du vælger din tout terrain cykel, har du også mulighed for at tilvælge dynamonav. Shimano eller SON. SON dynamohub er top kvalitet og giver dig en lækkert designet hub med højt output, lav rullemodstand og letvægt. Fra dit dynamonav går der ofte ledninger, for at føre strømmen op til forbrugeren, men hvis du tilvælger ”SON direct contact” i ’wheel options’ undgår du dette; og du kan udskifte forhjulet uden at skille ledninger.

 

Integreret bagagebærer

Snap-IT

På flere af tout terrains cykelmodeller har de integreret bagagebæreren i cykelstellet, og endda produceret den i rustfrit stål bemalet som resten af cyklen. Dette giver styrke! Hvor mange cykler får uanset eftermonteret en bagagebærer? Det er hovedparten af de danske hverdagscykler. Så en integreret bagagebærer er smart, solidt og ikke nødvendigvis så tungt – en Silkroad vejer bare 12,5 kg. Det rustfrie stål er sikret mod korrosion selv ved hårdt brug - taske af og på mange gange dagligt.

Tout terrain laver mange cykler til touring (fx Tanami), og her er der behov for meget og tung oppakning uden det giver en skævvridning af stellet. Det er muligt, og især interessant på hverdagscyklerne som fx Metropolitan shopper, at kombinere bagagebæreren med ”Snap-it” systemet. Det muliggør tilkobling af de fleste TUBUS produkter.  

 

Tout terrain Tekniske detaljer

De ovennævnte detaljer er bare et lille udpluk. Tout terrain er meget mere, og kontinuerligt innovativ.

En af de mere teknisk innovative løsninger til Rohloff gearhub er Shift:Rs. Det er Cinq skiftere, udviklet så du slipper for en rotary gearskifter. Med tout terrain Cinq Rohloff shifter har du en skifter til gear op og en skifter til gear ned, og der medfølger en særlig ekstern ”skifteboks” til baghjulsnavet.

tout terrain Rohloff Shift:R tout terrain Shift:R Rohloff rearbox

 

Rammemateriale - Stål

Tout terrain bruger stål til sine rammer. De mener det er mere ideologiske grunde der adskiller brugen af stål frem for aluminium. Men som de siger, har stål flere åbenlyse fordele; et slankt stålrør er mere delikat end et aluminiumsrør med lignende egenskaber og stål har:

  •          Høj modstandsdygtighed.
  •          Høj elasticitet.
  •          Høj styrke.
  •          Forholdsvis let håndtering.
  •          Enkel genanvendelse.
  •          Lavere energiforbrug under produktionen sammenlignet med aluminium.

Stål er tungt?

Højere vægt i forhold til aluminium nævnes ofte som en ulempe ved stålrammer. Men stål gør det muligt at opnå en meget høj ydeevne ved lav vægt. Forudsat at der bruges høj kvalitetslegeringer fra velrenommerede producenter (som Dedacciai, Columbus, Reynolds), som fx tout terrain gør.

De nyeste legeringer der anvendes af tout terrain kommer tæt på vægten af ​​aluminium, men har samtidig betydeligt bedre langsigtede egenskaber. Dette øger rammens levetid. Ved at bruge hulrums- og overfladeforsegling kan frygten for rust reduceres. Aluminium udsættes også for korrosion det ses bare som hvidt frem for stålets råde korrosionsfarve.

Dedacciai Zero1 Replica

Enkelte af tout terrains cykelmodeller gør brug af Dedacciai Zero1 Replika rør. Rørenes form er her skabt ved en sømløs udstrækning, og det giver et fremragende forhold mellem vægt og holdbarhed. Ved at bruge Nivakrom er det muligt at skabe en både let og stiv ramme. Tout terrain producerer sine egne rør i henhold til egne specifikationer. På den måde er de sikker på at opnå den bedste tekniske løsning.

Rustfrit stål

De fleste bagagebærere på tout terrains by- og touringcykler er, ligesom dropouts og braze-ons, lavet af rustfrit stål. Dermed forhindres korrosion selv under ekstrem brug og konstant slid.

Grande Route XCR fremstilles helt af rustfrit stål.

Håndlavet Tysk kvalitet

Tout terrain har sin produktion i Freiburg, Tyskland. Hver enkelt cykel bygges her af din ”personlige cykelsmed”. Dermed kan du bestille din cykel akkurat som du ønsker den. Det er rigtigt custombuilt cykler. De mange manuelle og unikke processer indebærer også en vis leveringstid, men din nye tout terrain cykel er værd at vente på.

tout_terrain_workshop

Valgfri stelfarve

Du vælger selv din Stelfarve. Når du bestiller din tout terrain cykel kan du vælge mellem alle RAL farverne. Vi har nogle udvalgte farver som standard, men derudover har du også muligheden for selv at vælge, og maleprocessen foregår selvfølgelig også manuelt i Freiburg. Dette er et nøjsomt job, hvor maleren har fat i dit cykelstel 5 gange! Det sikrer den bedst mulige korrosionsbestandighed. 

Powderpaint

 

Udvalgte tout terrain cykelanhængere

 

The Mule

tout terrain Mule

Mule er en vidunderlig trailer til off road touring.

Designet til at bære optil 35 kg, uden at påvirke håndteringen af ​​din cykel, selv i ujævnt terræn. 160 mm affjedring og ét hjul gør det nemt og komfortabelt at trække oppakningen over og igennem det meste.

 

Singletrailer

tout terrain Singletrailer

Skal du igennem til ujævne veje på vej til børnehaven og handle lidt ind på vejen hjem, så har du her cykeltraileren der løser dine problemer.

Tout terrains Singletrailer er en anhænger designet til hverdagens små udfordringer. Med henblik på enkel håndtering både på og af cyklen, og en komfortabel og sikker tur for barnet der fragtes. Barnet sidder godt polstret og affjedret fra underlaget, i et bare 45 cm bredt chassis fremstillet af ekstra let, men meget holdbar CrMo stål. Cykeltraileren vejer bare 9,5 kg.

 

Streamliner

tout terrain Streamliner

Tout terrains Streamliner er en velaffjedret påhængscykel der kan udbygges til en fuldsuspension mountainbike for børn (Streamliner +). Den er perfekt egnet til ægte terrængående cykling og udvidet touring. Med denne påhængscykel begynder barnet at bruge og udvikle sin fysik, balance og motorik; og skridtet op til egen cykel er enkelt med et Streamliner + kit.

’Streamliner’ kan konverteres til ’Streamliner +’ med et ’streamliner + kit’, og ’Streamliner +’ kan konverteres til ’Streamliner’ med et ’Streamliner kit’.